Čtvrtý díl přinesl jednu velkou novinku, co se tříd hrdinů týká. Tak jako předešlý díl, i zde má každé město dvě základní třídy hrdinů (síla a magie; vyjma barbarského města). Ale v momentě, kdy se hrdina naučí další sekundární dovednost, otevře se mu cesta k jedné z 37 pokročilých tříd. De facto tak všichni hráči stejných frakcí začínali shodně, ale v průběhu hry se na základě jejich rozhodnutí mohli jednotliví hrdinové lišit.
Novinkou také byl jakýsi "přátelský" trojúhelník, dle kterého si každá frakce (vyjma neutrálních barbarů) najímala hrdiny rovněž i od spřátelených frakcí a naopak nepřátelští hrdinové jim byli zapovězeni. To samé platilo i pro magii a kouzla.
Níže se můžete podívat, jaké základní třídy hrdinů měla každá frakce a jejich následný vývoj podle toho, které sekundární dovednosti si vyberou.
Základní třídy hrdinů (síla - magie):
![]() Eden (Haven) |
![]() Nekropole (Necropolis) |
![]() Akademie (Academy) |
![]() Azyl (Asylum) |
![]() Rezervace (Preserve) |
![]() Tvrz (Stronghold) |
|
Síla | Rytíř (Knight) |
Rytíř Smrti (Death Knight) |
Pán (Lord) |
Zloděj (Thief) |
Lučištník (Archer) |
Barbar (Barbarian) |
Magie | Kněz (Priest) |
Nekromant (Necromancer) |
Mág (Mage) |
Čaroděj (Sorcerer) |
Druid |
![]() Zdraví |
![]() Zranění |
![]() Útok na blízko |
![]() Útok na dálku |
![]() Obrana na blízko |
![]() Obrana na dálku |
![]() Rychlost |
![]() Pohyb |
![]() Magické body |
![]() Střely |
|
![]() ![]() Barbar |
100 | 16-24 | 15 | 0 | 15 | 15 | 6 | 25 | 10 | 0 |
![]() ![]() Lord |
100 | 16-24 | 10 | 0 | 10 | 10 | 6 | 22 | 10 | 0 |
![]() ![]() Mág |
100 | 16-24 | 10 | 0 | 10 | 10 | 6 | 22 | 20 | 0 |
![]() ![]() Druid |
100 | 16-24 | 10 | 0 | 10 | 10 | 6 | 28 | 20 | 0 |
![]() ![]() Lučištník |
100 | 16-24 | 10 | 10 | 15 | 15 | 6 | 22 | 10 | 12 |
![]() ![]() Čaroděj |
100 | 16-24 | 10 | 0 | 10 | 10 | 6 | 23 | 20 | 0 |
![]() ![]() Zloděj |
100 | 16-24 | 10 | 0 | 10 | 10 | 6 | 22 | 10 | 0 |
![]() ![]() Nekromant |
100 | 16-24 | 10 | 0 | 10 | 10 | 6 | 26 | 20 | 0 |
![]() ![]() Rytíř Smrti |
100 | 16-24 | 10 | 0 | 10 | 10 | 6 | 22 | 10 | 0 |
![]() ![]() Rytíř |
100 | 16-24 | 10 | 0 | 10 | 10 | 6 | 20 | 10 | 0 |
![]() ![]() Kněz |
100 | 16-24 | 10 | 0 | 10 | 10 | 6 | 22 | 20 | 0 |
Jelikož se z hrdinů ve čtvrtém díle stávají rovnocenné bojové jednotky, byl odstraněn i vliv primárních atributů hrdiny na jeho jednotky a místo toho mají hrdinové stejné vlastnosti, jako jednotky:
Zdraví: Určuje počet životů, které hrdina má. Dojde-li k jejich snížení na 0, hrdina umírá.
Zranění: Udává rozmezí poškození, které hrdina způsobí v boji.
Útok na blízko: Číslo, kterým se zvyšuje zranění způsobené hrdinou útoky na blízko.
Útok na dálku: Číslo, kterým se zvyšuje zranění způsobené hrdinou útoky na dálku (střelba).
Obrana na blízko: Číslo, kterým se snižuje zranění, jež hrdina obdrží při zásahu útokem na blízko.
Obrana na dálku: Číslo, kterým se snižuje zranění, jež hrdina obdrží při zásahu útokem na dálku (střelba).
Rychlost: Určuje, kdy přijde hrdina na řadu v boji.
Pohyb: Udává počet kroků, které hrdina ujde na mapě dobrodružství v jednom kole.
Magické body: Zásoba bodů, za které hrdina sesílá kouzla.
Střely: Počet střel v boji (pokud dojdou, hrdina může útočit jen na blízko či kouzly).
Pokročilé třídy hrdinů:
![]() Taktika |
![]() Boj |
![]() Průzkumnictví |
![]() Urozenost |
![]() Magie Života |
![]() Magie Řádu |
![]() Magie Smrti |
![]() Magie Chaosu |
![]() Magie Přírody |
|
![]() Taktika |
Rytíř Rytíř Smrti |
Generál | Polní Maršál | Velitel | Křižák | Iluzionista | Zloduch | Pyromancer | Strážce Přírody |
![]() Boj |
Generál | Barbar Lučištník |
Hraničář | Vojevůdce | Paladin | Bojový Mág | Vrah | Ohnivý Strážce | Pán Zvířat |
![]() Průzkumnictví |
Polní Maršál | Hraničář | Zloděj | Cechmistr | Prorok | Jasnovidec | Ninja | Uctívač Ohně | Bard |
![]() Urozenost |
Velitel | Vojevůdce | Cechmistr | Pán | Kardinál | Kouzelný Král | Temný Pán | Čarodějný Král | Vládce Zvířat |
![]() Magie Života |
Křižák | Paladin | Prorok | Kardinál | Kněz | Mnich | Temný Kněz | Heretik | Vyvolávač |
![]() Magie Řádu |
Iluzionista | Bojový Mág | Jasnovidec | Kouzelný Král | Mnich | Mág | Stínový Mág | Kouzelník | Zaříkávač |
![]() Magie Smrti |
Zloduch | Vrah | Ninja | Temný Pán | Temný Kněz | Stínový Mág | Nekromant | Lich | Démonolog |
![]() Magie Chaosu |
Pyromancer | Ohnivý Strážce | Uctívač Ohně | Čarodějný Král | Heretik | Kouzelník | Lich | Čaroděj | Černokněžník |
![]() Magie Přírody |
Strážce Přírody | Pán Zvířat | Bard | Vládce Zvířat | Vyvolávač | Zaříkávač | Démonolog | Černokněžník | Druid |
Arcimág: +20% k síle všech kouzel (oproti výše uvedeným, aby hrdina postoupil na tuto pokročilou třídu, musí se naučit alespoň 3 libovolné magie).
Každá pokročilá třída dává hrdinovi speciální bonusy. Níže najdete přesný přehled a výčet všech bonusů, které získáte od dané třídy hrdiny:
- Velitel: +2 k morálce všem jednotkám
- Generál: +1 k morálce
- Polní Maršál: +10% k útoku na blízko i na dálku všem vašim jednotkám
- Křižák: maximální morálka
- Iluzionista: +20% k síle kouzel iluzí
- Zloduch: v boji má na sobě vždy aktivní kouzlo "Krvežíznivost" (+25% zranění na blízko)
- Pyromancer: v boji má na sobě vždy aktivní kouzlo "Ohnivý Štít" (zraní každého, kdo na něj zblízka zaútočí)
- Strážce Přírody: +10% k obraně na blízko i na dálku všem vašim jednotkám
- Generál: +1 k morálce
- Hraničář: +5 k útoku na dálku
- Vojevůdce: +5 k útoku na blízko
- Paladin: získá Ochranu před Smrtí (50% rezistence na kouzla Smrti, zranění jednotkami Nekropole bude sníženo o 50%)
- Bojový Mág: získá kouzlo "Kouzelná Pěst"; posílí kouzla "Kouzelná Pěst" a "Ledový Úder" o +20%
- Vrah: rychlost a pohyb hrdiny je zvýšen o +3
- Ohnivý Strážce: imunita na ohnivá kouzla; jednotky s ohnivými útoky mu budou působit jen 50% zranění
- Pán Zvířat: +20% k síle kouzla "Vyvolej Vlka"
- Polní Maršál: +10% k útoku na blízko i na dálku všem vašim jednotkám
- Hraničář: +5 k útoku na dálku
- Cechmistr: útoky hrdiny na blízko mají šanci na omráčení nepřítele
- Prorok: v boji má na sobě vždy aktivní kouzlo "Duševní Brnění" (obrana na blízko i na dálku je zvýšena o +25%)
- Jasnovidec: +2 k dohledu na mapě dobrodružství
- Ninja: hrdina získá otrávený útok (zraňuje zasažené nepřátele až do konce bitvy)
- Uctívač Ohně: +20% k síle všech ohnivých kouzel
- Bard: maximální štěstí
- Velitel: +2 k morálce všem jednotkám
- Vojevůdce: +5 k útoku na blízko
- Cechmistr: útoky hrdiny na blízko mají šanci na omráčení nepřítele
- Kardinál: +5% k síle kouzla "Vzkříšení"
- Kouzelný Král: zasažený nepřítel bude mít maximální neštěstí při svých útocích (platí jen na útok hrdiny na blízko)
- Temný Pán: zasažený nepřítel bude mít maximálně špatnou morálku při svých útocích (platí jen na útok hrdiny na blízko)
- Čarodějný Král: namísto odvetného útoku prchne nepřítel o pár políček zpět (vztahuje se na útok hrdiny)
- Vládce Zvířat: +20% k síle kouzla "Vyvolej Vlka" a "Vyvolej Bílého Tygra"
- Křižák: maximální morálka
- Paladin: získá Ochranu před Smrtí (50% rezistence na kouzla Smrti, zranění jednotkami Nekropole bude sníženo o 50%)
- Prorok: v boji má na sobě vždy aktivní kouzlo "Duševní Brnění" (obrana na blízko i na dálku je zvýšena o +25%)
- Kardinál: +5% k síle kouzla "Vzkříšení"
- Mnich: získá Ochranu před Chaosem (50% rezistence na kouzla Chaosu, zranění jednotkami Azylu bude sníženo o 50%)
- Temný Kněz: hrdina získá upírský útok (za každé 2 body zranění si vyléčí 1 bod života)
- Heretik: hrdina neguje veškeré ochrany při svém útoku (Ochrana před X)
- Vyvolávač: posílí dovednost Vyvolávání (+20 bodů zkušenosti pro vyvolání jednotky denně)
- Iluzionista: +20% k síle kouzel iluzí
- Bojový Mág: získá kouzlo "Kouzelná Pěst"; posílí kouzla "Kouzelná Pěst" a "Ledový Úder" o +20%
- Jasnovidec: +2 k dohledu na mapě dobrodružství
- Kouzelný Král: zasažený nepřítel bude mít maximální neštěstí při svých útocích (platí jen na útok hrdiny na blízko)
- Mnich: získá Ochranu před Chaosem (50% rezistence na kouzla Chaosu, zranění jednotkami Azylu bude sníženo o 50%)
- Stínový Mág: v boji má na sobě vždy aktivní kouzlo "Rozostření" (+50% k obraně na dálku)
- Kouzelník: snižuje cenu všech kouzel o 2 magické body
- Zaříkávač: +20% k síle kouzel iluzí a vyvolávání
- Zloduch: v boji má na sobě vždy aktivní kouzlo "Krvežíznivost" (+25% zranění na blízko)
- Vrah: rychlost a pohyb hrdiny je zvýšen o +3
- Ninja: hrdina získá otrávený útok (zraňuje zasažené nepřátele až do konce bitvy)
- Temný Pán: zasažený nepřítel bude mít maximálně špatnou morálku při svých útocích (platí jen na útok hrdiny na blízko)
- Temný Kněz: hrdina získá upírský útok (za každé 2 body zranění si vyléčí 1 bod života)
- Stínový Mág: v boji má na sobě vždy aktivní kouzlo "Rozostření" (+50% k obraně na dálku)
- Lich: cíl útoku hrdiny může dočasně zestárnout (útok je snížen o -25%, obrana o -20%, rychlost a pohyb o -50%)
- Démonolog: posílí kouzla vyvolávání démonů (+50 bodů zkušenosti na kouzlo)
- Pyromancer: v boji má na sobě vždy aktivní kouzlo "Ohnivý Štít" (zraní každého, kdo na něj zblízka zaútočí)
- Ohnivý Strážce: imunita na ohnivá kouzla; jednotky s ohnivými útoky mu budou působit jen 50% zranění
- Uctívač Ohně: +20% k síle všech ohnivých kouzel
- Čarodějný Král: namísto odvetného útoku prchne nepřítel o pár políček zpět (vztahuje se na útok hrdiny)
- Heretik: hrdina neguje veškeré ochrany při svém útoku (Ochrana před X)
- Kouzelník: snižuje cenu všech kouzel o 2 magické body
- Lich: cíl útoku hrdiny může dočasně zestárnout (útok je snížen o -25%, obrana o -20%, rychlost a pohyb o -50%)
- Černokněžník: +10 magických bodů navíc; regenerace 1 magického bohu denně
- Strážce Přírody: +10% k obraně na blízko i na dálku všem vašim jednotkám
- Pán Zvířat: +20% k síle kouzla "Vyvolej Vlka"
- Bard: maximální štěstí
- Vládce Zvířat: +20% k síle kouzla "Vyvolej Vlka" a "Vyvolej Bílého Tygra"
- Vyvolávač: posílí dovednost Vyvolávání (+20 bodů zkušenosti pro vyvolání jednotky denně)
- Zaříkávač: +20% k síle kouzel iluzí a vyvolávání
- Démonolog: posílí kouzla vyvolávání démonů (+50 bodů zkušenosti na kouzlo)
- Černokněžník: +10 magických bodů navíc; regenerace 1 magického bohu denně